Generel rozvoje státu

Dlouhodobý ekonomicko‑urbanistický rámec pro Českou republiku

Princip

Nechceme vládu „od voleb k volbám“. Chceme stát, který se rozvíjí podle Generelu rozvoje státu – dlouhodobého, veřejného a závazného rámce podobného územnímu plánu. Každá vláda rozhoduje o tempu a nástrojích, ne však o směru.

Nutný posun: od samotného HDP k měření Skutečné hodnoty (SH). SH zachycuje přínosy (SH⁺) mínus spotřebu (SH⁻). Na SH navazují OK (občanský kredit) a OKP (Občanský kreditní pas). Směr a férovou metodiku garantuje NRDR (Národní rada pro digitální rozvoj) a Úřad pro metodiku.

Jen takto lze vybudovat skutečně vyspělou společnost – bez válek, s vědeckým pokrokem, stabilní a dlouhodobě rozvíjející se společnost, kde se trvale zvyšuje životní úroveň i kvalita života všech. Společnost, která chápe hodnotu člověka, přírody i poznání a dokáže růst nejen hospodářsky, ale i kulturně. Ne ničit, ale tvořit a posouvat se k daleko vyspělejší civilizaci.

SH = SH⁺ – SH⁻ OK OKP Digitální měna Připravený stát NRDR Úřad pro metodiku

Hlavní pilíře Generelu

Otevřít přehled hlavních pilířů (PDF)

NRDR: nový model správy státu

NRDR – ústavní hlídač směru

NRDR je klíčovým prvkem nové správy státu – orgán, který dohlíží na to, aby každá vláda a veřejná instituce jednaly v souladu s dlouhodobým Generelním směrováním. Není to politický orgán, ale nezávislý správce kontinuity rozvoje.

  • Funkce: potvrzuje soulad zákonů, rozpočtů a strategických rozhodnutí s Generelním plánem rozvoje.
  • Složení: 10 odborníků (nominace odborných komor a univerzit, volí Poslanecká sněmovna) + 3 členy zvolených přímo Parlamentem. Smíšený model brání politizaci a zajišťuje odbornost.
  • Mandát a obměna: 12 let s obměnou po třetinách každé 4 roky.
  • Předseda: volen dvoutřetinovou většinou na 6 let.
  • Odpovědnost: podává každoroční zprávu veřejnosti o stavu naplňování Generelu a bilanci skutečné hodnoty (SH a OKP).
  • Pravomoci: má právo pozastavit realizaci kroků, které by byly v rozporu s dlouhodobým směrem nebo by snižovaly SH nebo OKP.

Správa podle principů NRDR

Nový model správy přechází od krátkodobého politického řízení k řízení hodnotovému. Vláda rozhoduje o prostředcích a tempu, ale nikoli o směru. NRDR stanovuje rámec, dohlíží na metodiku a zaručuje kontinuitu.

  • Transparentní rozhodování: každé strategické rozhodnutí musí být opřeno o veřejná data SH/OKP.
  • Metodický dohled: Úřad pro metodiku je odborně nezávislý, avšak metodicky spadá pod NRDR; NRDR schvaluje metodiky, zprávy a jmenování ředitele.
  • Odpovědnost místo moci: vláda spravuje hodnoty občanů, nikoli je vlastní.
  • Dlouhodobá kontinuita: aktualizace Generelu připravuje vláda a prochází standardním legislativním řízením; NRDR vydává závazné stanovisko o souladu (posouzení souladu se směrem). Prezident může na návrh NRDR změnu vetovat už v této fázi, aby se předešlo ústavním sporům.
  • Otevřená komunikace: všechny výroční zprávy NRDR a Úřadu pro metodiku jsou veřejné, srozumitelné a přístupné v digitální podobě.

Tím vzniká stabilní, důvěryhodný systém řízení státu. Bez závislosti na volebních cyklech, s veřejnou kontrolou a jasnou odpovědností za dlouhodobý směr.

Úřad pro metodiku

Technická instituce pro data a výpočty. Ročně vydává Výroční zprávu metodiky (váhy α, m, q, δ). Úřad je odborně nezávislý, avšak pracuje pod metodickým dohledem NRDR: NRDR schvaluje jeho metodiky, zprávy a jmenuje ředitele na návrh výběrové komise.

Organizační struktura NRDR a Úřadu pro metodiku

Zobrazit schéma (PDF)

HDP vs. Skutečná hodnota (SH)

HDP měří objem peněz v pohybu. SH měří, co společnosti skutečně zůstává: přínosy (SH⁺) mínus spotřeba a externality (SH⁻). Rozdíl je zásadní. HDP neumí zachytit vznik a zánik hodnoty, zaznamenává jen finanční tok. Naproti tomu SH sleduje celý životní cyklus hodnoty: její vytvoření, užitek a přirozené vyprchání v čase.

Tento princip přináší nový pohled na ekonomiku. Kredity vznikají pouze v okamžiku reálné potřeby, například při výstavbě, vzdělávání nebo tvorbě infrastruktury a po naplnění účelu zanikají. Tím se zamezuje hromadění dluhů a spekulativní inflaci. Zaniká také potřeba úroku jako ceny za čas, protože kredit se neuchovává, ale obíhá jen po dobu své skutečné služby. Výsledkem je ekonomika založená na reálné tvorbě hodnot, nikoli na tlaku na růst peněžní zásoby. Takový model je stabilní, udržitelný a férový vůči budoucím generacím.

Po plné integraci tohoto systému nás čeká zcela nová etapa fungování financí, služeb i bankovnictví. Peníze přestanou být hlavním ukazatelem hodnoty. Jejich roli převezme evidence skutečné tvorby a spotřeby. Banky se promění z poskytovatelů úvěrů na správce hodnotových toků a veřejné služby se stanou přirozenou součástí ekonomického cyklu. Finanční sektor se tak po staletích přiblíží svému původnímu poslání. Skutečný rozvoj společnosti.

Graf HDP vs SH⁺, SH⁻ a OKP
Srovnání přínosů (SH⁺), spotřeby (SH⁻), bilance OKP a růstu HDP v čase (ilustrační data).

Zkratky a základní pojmy

1) Digitální pokrok a jeho podíl na ekonomice

Proč je digitální pokrok základ infrastruktury

Digitální pokrok už dnes mění produktivitu práce, logistiku, zdravotnictví i vzdělávání. Generel předpokládá nasazení digitálních technologií ve státní správě, školách a nemocnicích, aby se zvýšil SH⁺ (přínos) bez zbytečného růstu SH⁻ (spotřeba).

  • Detekce plýtvání a zbytečné byrokracie v reálném čase.
  • Lepší plánování kapacit (Výstavba, léčba, doprava, školy, kultůra) na základě dat.
  • Otevřené postupy a auditovatelné datové sady.
  • Zavedení postupů a metodik pro standarizaci a bezpečnost dat.

Digitálně připravený rozpočet

Každý rozpočet, Každá jeho část obsahuje digitální komponentu, která zajišťuje měřitelnost přínosů a spotřeby (SH⁺/SH⁻), snižující SH⁻(energie, materiály, aparát) a zvyšující SH⁺ (kvalita a dostupnost služeb). Povinná analýza: kolik OKP přinese, jaká bude jeho hodnota.

Struktura přínosů a spotřeby (SH⁺ / SH⁻)

Matematický modul SH – přínosy a spotřeba

2) OK a OKP: od státu k občanům

Stát jde příkladem

Nejprve zavádíme Vládní OKP (bilance přínosů a spotřeby státu) a rezortní OKP (školství, zdravotnictví, doprava…). Veřejný dashboard ukáže, kde přidáváme hodnotu a kde plýtváme.

Dokumentace: metodické materiály.

Rozšíření na občany

V další fázi spouštíme OK (měsíční kredit) a OKP (životní bilance) pro občany. Občan vidí v portálu svou práci, dopad a čerpání. Základní potřeby (bydlení, strava, péče) se řeší solidárním tarifem; prožitky a nadstandard jdou z OK.

Digitální měna jako zaklad

Digitální měna slouží jako evidence hodnoty, ne jako dluh. Umožní propojit transakce se SH⁺/SH⁻ a férově přidělovat OK/OKP. Peníze vznikají při potřebě a po splnění účelu zanikají. Obíhají podle reality, ne spekulace.

Základní přidělené OK (nezbytný základ systému)

Aby byl systém spravedlivý a funkční, zavádíme základní přidělené OK – měsíční kredit pro každého občana, který pokrývá nezbytné životní potřeby. Bez tohoto základu by OR (občanské kredity) a OKP nemohly reálně fungovat: lidé musí mít jistotu minima, aby se mohli rozhodovat podle skutečné hodnoty, ne nouze.

Základní OK stojí vedle výkonnostního OK (navázaného na osobní přínos) a spolu s OKP tvoří férový rámec: jistota minima + motivace k dlouhodobé hodnotě.

Základní přidělení chápeme jako poslední krok k přechodu na vyspělou, nadčasovou ekonomiku založenou na skutečné hodnotě. Zajišťuje stabilní růst: dává jistotu minima, odstraňuje tlak nouze a umožňuje, aby se výkonnostní OK a OKP rozvíjely spravedlivě a dlouhodobě.

Vazba SH → OK → OKP

Vazba SH → OK → OKP

Portál občana – vizualizace funkcí

Portál občana – vizualizace funkcí

Ilustrační příklady výpočtu OKP

Otevřít příklady výpočtu

3) Reforma odměňování

Od „kolik stojíš“ k „co přinášíš“

Tato změna představuje zásadní posun v myšlení i v přístupu společnosti k práci. Odměna se přestává vnímat jako cena za čas nebo pozici a stává se odrazem skutečného přínosu. Každý člověk tak není hodnocen podle nákladů, které vytváří, ale podle hodnot, které společnosti přináší. Tento princip podporuje odpovědnost, smysluplnost a motivaci vytvářet trvalé hodnoty, nikoli krátkodobý výkon.

Stejné principy se vztahují i na věci a předměty. Každý produkt, stavba či zařízení má být hodnoceno nejen podle své pořizovací ceny, ale podle toho, jakou hodnotu skutečně přináší v čase. Jak slouží, kolik šetří zdrojů a jaký má dopad na společnost i životní prostředí. Tím se ekonomika přirozeně zaměřuje na kvalitu, dlouhověkost a skutečný užitek, nikoli na rychlou spotřebu.

Mzda doplněná o OK: část odměny navázaná na přímý přínos (např. učitel: počet žáků v ročníku × kvalita; zdravotník: QALY a prevence; stavba: životní cyklus stavby a užitek).

  • Veřejné metriky: α (váhy), m (dopad), q (kvalita), δ(t) (životní cyklus).
  • Zneužívaní (Antigaming): audity dat, stropy multiplikátorů, otevřené metodiky.

Trh zůstává, iluze mizí

Tržní ceny zůstávají a stát nadále sleduje běžné makro ukazatele (HDP, inflaci, zaměstnanost, saldo rozpočtu). Nově je však doplňuje rámcem SH/OKP, který se stává hlavním kompasem pro kvalitu a dlouhodobou hodnotu. Cíl: méně iluzí z krátkodobých toků, více reality o skutečné hodnotě. Tím se posiluje důvěra občanů ve stát – hospodářské výsledky jsou transparentní, srozumitelné a nejsou výsadou několika vyvolených, ale přehledné pro každého. Tím zároveň končí prostor pro neférové těžení ze systému – mizí zneužívání, účelové manipulace a krátkodobý populismus, který brzdil skutečný rozvoj společnosti.

4) Důchody: z průběžného k hodnotově kotvenému

Osobní důchodový OKP

Součástí životní bilance je „důchodový podíl“: delší, kvalitní a společensky užitečná práce zvyšuje nárok. Péče (děti, nemocní, senioři) má vlastní váhy – není znevýhodněna.

Stabilita systému

Digitální měna a SH‑účetnictví snižují tlak na průběžné financování. Důchody se tak odvíjejí od reálné hodnoty vytvořené společností, nikoli od momentálního výběru daní.

5) Budoucí změna hodnot věcí

Digitální otisk věci

Každá věc/stavba má svůj digitální otisk s životním cyklem. OKP tak vidí, kdo a čím přispěl, a co stojí údržba. Krátkodobé „lesklé“ projekty, které jen zvyšují SH⁻, přestanou dávat smysl.

Reálná cena = užitek v čase

Hodnota se bude odvíjet od užitku a nákladů v čase, nikoli od nafouknuté poptávky. U dlouhověké infrastruktury poroste význam kvality (q) a nízké spotřeby (E, M).

Vize: OKP jako nový ukazatel prosperity

Propagační vizuál OKP

6) Plán zavedení

Fáze 0 (příprava, 12 měsíců): veřejná metodika, otevřená data, pilotní dashboard Vládního OKP (školství, zdravotnictví).

Fáze 1 (1–3 roky): rezortní OKP, digitální měna v pilotu (města/kraje), OK jako doplněk odměn ve veřejných službách.

Fáze 2 (3–7 let): OK/OKP pro občany, integrace s portálem, audit dat, dílčí reforma důchodů.

Fáze 3 (7–15 let): plná integrace OK/OKP s veřejnými rozpočty, hodnotové oceňování majetku a projektů, digitální asistence ve všech klíčových službách.

Ke stažení